Vad gör man när livet går för fort?

När livet går i 180 och man inte hinner med att leva.
Alla måsten rullar innanför pannan och checkas av en efter en medan alla viljor får slå sig fram med vassa armbågar för att sedan knuffas tillbaka av flera måsten.
Jag vill inte, jag hinner inte. Kroppen går på automatik och ber mig ibland snällt att stanna upp och andas. Jag stannar upp en stund, ringer mamma, gråter en skvätt och gasar snabbt upp i 180 igen. 
 
Duktigflicka-syndromet kickar in. Lägenhten ska vara ren och fin. Skoluppgiferna ska göras och resultaten ska ju givetvis vara på topp, Helst ska jag jobba upptill också, för det gör alla som är duktiga. Man måste träna för att må och se bra ut, (just det, måste köpa fina och nya kläder också så jag ser fin och välvårdad ut). Alla julklappar ska inhandlas och de ska vara klockrena till alla, så att alla förundras över hur jag kan komma på så bra och fiffiga saker att ge. 
 
Går och är lite små irriterad på mig själv för att jag inte är så effektiv som jag vill vara. "Alla andra hinner ju så mycket, varför gör inte jag det?"
Alla har ju samma 24 timmar varje dygn att ta tillvara på men vart tar mina timmar vägen?
Har jag inte skola så går jag upp vid nio för att inte hela dagen så gå till spillo, och ändå så är dagen förbi innan jag är färdig. Men jag har bara mig själv att skylla. Jag älskar att gå hemma och bara vara, gå i myskläder och kanske sitta i soffan och glo en film.
Men, då finns plugget där som hela tiden ligger och gnager som ett litet skoskav som blir värre ju längre du traskar. Jag vet att jag måste, jag vet att jag borde. Så stänger jag av filmen, klär på mig ett par jeans och börjar plugga.
 
Årstiden förbättrar inte min situation heller. Jag mår verkligen mycket bättre på sommarn när det är varmt och skönt och solen bjuder på energi i överflöd. På vintern känner jag mig trött, blek och ful, trött och trött. Att solen försvinner redan vid fyra gör det svårt för mig att vara effektiv. Det känns som dagen är slut och det är dags att krypa in i sitt bo och gå i ide.
Mina krafter är slut vid sju tiden, lägger mig i soffan och checkar in i cybervärlden. 
Ser vilka fantastiska dagar alla lyckliga människor där ute har haft.
Tänker.
I morgon ska jag också ha en fantastisk och effektiv dag.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fridaaoliwia.blogg.se

En helt vanlig 22 åring som bor ihop med min fina Fredrik. Vi flyttade till Västerås hösten 2014 för att börja läsa och jag läser till förskollärare. Jag kommer antagligen inte skriva här så ofta men när jag skriver så kommer det vara för att dela alla tankar som snurrar i huvudet. Kanske om just förskolan och dess kultur, kanske relationer eller kanske om världsproblem...? Vi får se..

RSS 2.0