Österrike

Hallå! 

Nu är resan snart slut. Vi sitter på flygplatsen i Wien och väntar. 
Resan har varit toppen men några små missar har vi allt hunnit med... 
Första missen: vi tog fel tåg från flygplatsen till Wien. 
Fidde hade varit duktig och kollat upp allt innan vi lämnade Västerås. "Vi ska ta tåg nummer 7 och hoppa av vid Renweg" Toppen tänkte jag, han har koll. 
Vi landar efter en flygtur med lite turbulens, får väskan nästan direkt och ska leta upp tåget. "Nämen här är ju ett snabbtåg till Wien" säger jag. 
Vi kollar i deras broschyr och fattar inte riktigt, så jag som inte är superbekväm med att prata engelska, tar mod till mig och går fram till informationsdisken och frågar killen där om hjälp. Då vänder han på broschyren jag har med mig och bara pekar bestämt var jag kan hitta informationen jag frågade om. Utan att säga ett ord. Så otrevligt?! Han jobbar där för att hjälpa mig? 
I alla fall.. Vi tog det tåget och tänkte att det skulle bli jättebra. Bara att när vi åker tåget så åker vi förbi stationen Fidde hade kollat ut och inser att det hade nog varit bättre att ta det andra, billigare, tåget. 
Men vi kom till Wien mitte och fick gå i ungefär 30min till hotellet. Släpandes på en väska och lite regn i ansiktet. 
Men det är skönt att gå! Och jag har turen att vara tillsammans med en man som är duktig på att läsa kartor, så promenaden gick bra! 

Hotellet var bra och sängarna var jättesköna! Det som är viktigast för mig när jag är iväg och sover på hotell är nog att badrummet är fräscht och sängarna är någorlunda bekväma. Och här var sängarna supersköna och badrummet var helt okej, ganska litet men ändå bra. Det kunde varit lite bättre om det hade varit glasväggar istället för duschdraperi, tycker det kan bli så äckligt. Men här var det ganska fräscht.
 Frukosten var också bra! Lite mycket sötsaker men ändå frallor, ost, gurka, müsli, fil, äggröra, juice, kaffe och te. Som vanligt när vi är iväg åt Fidde mest crossianter och nutella. Gott! 

På fredagen kom Mange och Frida till Wien! Väldigt roligt! 
Men innan dess hann vi göra vår andra miss: glömma paraplyet. 
Den missen kanske egentligen är den första missen då vi glömde paraplyet hemma i Västerås. 
Jag hade kollat vädret innan vi åkte och till vår förskräckelse skulle det regna hela helgen. 
-Vi måste ta med paraply.
-Aa.
Ingen av oss tog paraply. 

Innan vi träffar Mange och Frida går vi på Naturhistoriska museumet och förundras över allt häftigt (och äckligt) som finns och har funnits. Skönt att vara inomhus.
Men när vi var klara var det bara att bita ihop och ge sig ut. 
Vi möter dem som två dränkta katter och går och äter en varsin god pizza. 
Det har slutat regna, men vi köper ändå ett paraply. 
Sedan traskar vi genom stan, beundrar alla fantastiska byggnader, kyrkor och fasader. Vi stannar vid ett monument och avnjuter vågat kaffe, eller pumpkin spice lattes, från Starbucks. Sen tar vi spårvagnen till hotellet, tar en snabb paus och ger oss sedan ut för att leta efter en pub eller liknande för att dricka öl. 
Vi hittar en liten restaurang som vi efter ett tag märkte även var ett litet bryggeri. Mycket mysigt och jag provar här att dricka radler. Om jag har fattat det rätt är det öl blandat med läsk. 
Smakade typ cider fast mer ölsmak, väldigt gott!
Det var en supermysig kväll och vi gick nöjda och la oss i dem sköna sängarna. 

Nu ska vi gå på planet så jag tar en liten paus här och skriver om resten av resan sen. 

Här får ni lite bilder! 














Puss! 
Anonym
2015-10-20 @ 23:06:06

Fina bilder! Vad var det för turbulent med flyget ner, det berättade du inte🙈? Var handfatet också fräscht🙈😂? Man lär av sina misstag .... Tänker på paraplyet😂. Puss! / mamma




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fridaaoliwia.blogg.se

En helt vanlig 22 åring som bor ihop med min fina Fredrik. Vi flyttade till Västerås hösten 2014 för att börja läsa och jag läser till förskollärare. Jag kommer antagligen inte skriva här så ofta men när jag skriver så kommer det vara för att dela alla tankar som snurrar i huvudet. Kanske om just förskolan och dess kultur, kanske relationer eller kanske om världsproblem...? Vi får se..

RSS 2.0